IPA Core Values

Identifiera, förstå och föra dialog om värderingar

Förstå den framtida ledarens
– personliga värderingar

Lär dig att ta bort de värden,
som bara är skräp

Standardiserad
Plattform

Auktoritativ
Plattform

Dialog
Plattform

Skapare av åsikter
Plattform

IPA Core – Values

Huvudsyftet med IPA Värdeanalys är att lyfta fram de inre värdena i ljuset och fundera över om tiden är mogen för att lära av de värden som är olämpliga för det liv man för närvarande lever, och att öka självmedvetenheten i förhållande till de vägledande principer som kommer att hjälpa individen in i framtiden.

Flemming Olsen talar om värdeanalys

Utarbetande av grunden för IPA:s kärnvärden (värdeanalys)

Genom vår uppväxt, och därmed genom våra föräldrar, familj, miljö, tid och plats, präglas våra personliga värderingar in i oss som djupt rotade inställningar i vårt mentala universum. De är grunden för hur vi tolkar oss själva i världen.

Våra högsta och viktigaste värderingar rymmer den djupaste livskraften och energin i våra liv. De är den grund på vilken vi skapar mening och sammanhang i livet. Våra värderingar avgör vad som är VIKTIGT för oss, vad som motiverar och styr oss i en viss riktning.

När det gäller arbetslivet är det våra högsta och viktigaste värderingar som motiverar vilka jobb vi söker och i vilken riktning vi väljer att gå i karriären. Värdeanalysen är en utgångspunkt för reflektion och personlig utveckling. I processen identifierar och utvecklar vi dina 3-4 viktigaste personliga värderingar. När du känner till dina värderingar kan du rikta in dig på de områden där du har störst nytta av att vidareutvecklas som ledare. Och du kan frigöra bunden energi.

Forskning visar att ju mer självkännedom en ledare har – inklusive förmågan att reflektera och lära sig – desto mer framgångsrik är han eller hon i sitt ledarskap. Värderingsanalysen identifierar dina värderingar utifrån 4 olika mentala plattformar. Varje plattform definieras utifrån hur vi förstår och tolkar oss själva i världen.

Värdeanalysen identifierar också de grundläggande värderingar som finns på varje plattform. Allt detta kan du se i exemplet nedan på resultatet av en värdeanalys.

Läs också om IPA:s klassiska personlighetsanalys IPA Core

I värdeanalys arbetar vi med personliga värderingar som är kopplade till och präglade hos individen genom uppväxten och de influenser man har fått utifrån. Från omgivningen, från den sociala miljön. Det innebär att det är föräldrarna, familjen, platsen, tiden, uppväxten etc. som tillsammans präglar individens värderingar. Värderingar skapas alltså av den mänskliga gemenskapen, av de relationer vi ingår i, och kan inte väljas bort. De möter individen som något yttre.

Värderingar är därför djupa spår som lämnas i individen genom den prägling och uppfostran hon har fått. Värderingar är alltså en del av de signaler som kommer inifrån och talar om för individen om det finns mening och sammanhang i det sätt på vilket livet levs. Värderingar utgör alltså en slags ”fond” mot vilken individen tolkar sig själv och det liv han eller hon lever. Bildligt talat är värderingar det inre alfabet som gör att du kan sätta ihop ord som skapar mening och sammanhang i ditt liv. Värderingar är det som ger våra handlingar och vårt beteende MENING och syfte.

Nedan följer definitioner av de 8 subtypologier som definierats och operationaliserats utifrån de 4 grundläggande plattformarna.

Typologierna nedan bör betraktas som 4 olika grundläggande plattformar och utvecklingsstadier i människans utveckling. Från dessa plattformar definieras ytterligare ett antal subtypologier som mer konkret beskriver det beteende som utvecklas från var och en av dessa grundläggande plattformar.
Subtypologierna definieras utifrån hur individen integrerar de olika plattformarna till ett mer konkret beteende. Alla subtypologier operationaliseras så att man måste säga ja till ett antal påståenden från den grundläggande plattform som bestämmer subtypologin OCH ja eller nej till ett antal påståenden från en eller flera av de andra grundläggande plattformarna.

Och fastställandet av dessa subtypologier möjliggörs ytterligare av det faktum att påståendena på de grundläggande plattformarna innehåller både påståenden som pekar mot Integration/anpassning/undertryckande av egna känslor, och påståenden som pekar mot Differentiering/igenkännande av egna känslor. Till exempel definieras pliktmänniskan utifrån den plattform som kallas konformisten. Pliktmänniskan kommer att säga ja till påståenden som handlar om att undertrycka sina känslor, acceptera saker som de är och veta vad man kan och inte kan göra. Samtidigt kommer den plikttrogna mannen att säga nej till påståenden om att erkänna sig själv och sina rättigheter, och att erkänna och agera utifrån sina känslor.

Mycket av den stress vi upplever hos människor idag utlöses av yttre faktorer – arbetspress etc. – men grundorsaken är ofta att ”bakgrundsbruset” har blivit alltför dominerande, det brus som uppstår när vår yttre tillvaro inte längre harmonierar med de inre värderingar som vi tolkar världen utifrån. Dagens människor upplever en enorm spänning mellan det gamla och det nya, mellan arbete och privatliv, mellan möjligheter och begränsningar, mellan behovet av lugn och det ständiga kravet på anpassning och förändring, mellan att vara sig själv och att vara som andra, om identitet inifrån och ut, mellan livet som en kvalitet och livet som ett projekt. Och mycket mer.

Tidsandan i dag domineras av att vi har förlorat vår kollektiva oskuld och ännu inte har hittat en ny position och ståndpunkt när det gäller värderingar. Vi har blivit ensamma i världen, var och en med sitt eget personliga projekt, och vi kan inte längre gömma oss bland de andra. Vi måste använda detta som kunskap i värdeanalysen.

För många människor skapar detta ökade utanförskap ett liv fyllt av projekt som bara rör sig på utsidan. Och inte en sammanhängande, begriplig livsrytm som – medvetet eller omedvetet – bygger på några djupa och gemensamma inre värderingar som är rotade i både individen och den grupp som individen identifierar sig med. Vi förändrar alltså våra handlingar och beteenden, men inte våra personliga värderingar! Vi ersätter inte det gamla med något nytt.
Det finns bara en väg vi kan ta. Och det är att hitta tillbaka till och in i de värderingar som vi redan har djupt inom oss.

Och kanske utveckla och förändra några av dessa värderingar eftersom de inte längre harmonierar med det liv vi lever nu. Värderingarna har blivit ett hinder för den nya tolkning av världen och den nya självuppfattning som vi behöver utveckla för att kunna gå vidare i våra liv. Som vuxen, reflekterande, beslutsam och ansvarstagande människa kan vi utveckla och förändra en del av våra värderingar. Detta kräver bland annat att vi medvetandegör våra omedvetna värderingar. Och det tar tid!

Många livskriser handlar om att släppa taget om gamla värderingar och mönster och ersätta dem med nya tolkningar av sig själv och livet. Nya tolkningar av dig själv i världen, nya sätt att uppfatta dig själv. Detta innebär ofta att man säger adjö till gamla värderingar, gamla tankemönster, olämpliga självuppfattningar och utvecklar nya.

Den teoretiska bakgrunden och inspirationen till värdeanalysen kommer främst från en grupp amerikanska psykologer som arbetar med en INTEGRAL utvecklingsmodell av medvetandet. Den mest kände av dessa psykologer är Ken Wilber.

Ken Wilber har utvecklat en 4-kvadrantmodell som i sin helhet omfattar alla de dimensioner inom vilka medvetandet utvecklas.

Centralt i Ken Wilbers teoretiska universum är uppfattningen att medvetandet, som bestäms av hur vi tänker (kunskap och uppmärksamhet), våra värderingar (vad vi anser vara viktigast i livet) och vår identitet (självuppfattning inifrån och ut och utifrån och in), utvecklas i steg, där varje steg kännetecknas av hur vi förstår världen omkring oss.

Varje stadium i människans utveckling kännetecknas av kvalitativt olika sätt att uppleva oss själva i världen. Det gäller hur vi tänker, känner och agerar i världen, hur vi uppfattar verklighetens gränser och möjligheter, hur vi skapar relationer till andra människor och mycket mer.

På ett mer konkret plan när det gäller utvecklingen av själva modellen bakom värdeanalysen inspireras vi av den amerikanska psykologen Susanne Cook-Greuter, som har utvecklat en modell för The Leadership Development Framework. Här fokuserar hon på den övre vänstra kvadranten i Ken Wilberts modell, dvs. utvecklingen av självet inifrån. Jaget innehåller en kognitiv, emotionell och beteendemässig dimension. Det är jaget som jag tolkar världen inifrån på grundval av tankar, känslor och erfarenheter/handlingar.

Medan Ken Wilber är den främste utvecklaren av integrala teorier och modeller, är en annan amerikansk psykolog, Robert Kegan, den som mest genomgripande har utvecklat en modern teori om medvetandets och personlighetens utveckling, där han liksom Ken Wilber avgränsar och fastställer ett antal stadier i individens personliga utveckling. Robert Kegan är inspirerad av Piaget, Erikson och Maslow och fortsätter deras arbete med utvecklingspsykologi.

Robert Kegan är alltså, liksom Ken Wilber, en del av ursprunget till den mer konkreta modell som Cook-Greuter utvecklat. Och gemensamt för alla dessa teoretiker är, som nämnts, ATT DE SKAPAR EN TEORI OM PERSONLIGHETSUTVECKLING SOM INKLUDERAR STEG I DENNA UTVECKLING.

Det är också viktigt att notera med Robert Kegan att…”Vi är inte våra stadier, vi är inte det jag som hänger i vågskålen i detta ögonblick i vår utveckling. Vi är aktiviteten i denna evolution. Vi komponerar våra stadier, och vi upplever denna komposition.” (Robert Kegan: ”Det evolverande jaget” sid 169)

På samma sätt är värderingar inte något statiskt och oföränderligt när vi betraktar den vuxna individ som är föremål för Cook-Greuters modeller. Vi utvecklas under hela vårt vuxna liv och genomgår därför flera stadier av personlig utveckling.

Utveckling är en kvalitativ förändring av medvetandet. Gamla antaganden och sanningar förkastas till förmån för nya sanningar. Det är också centralt att du tar med dig de gamla antagandena in i den nya fasen, men nu medvetet så att du kan reflektera över dem. En given fas innehåller alltså alla tidigare faser.

I centrum för varje fas står förhållandet mellan sig själv och andra. En ökad förståelse för människorna i vår omgivning är således den centrala konfliktpunkten och den avgörande utvecklingsvägen.

Ökad mognad innebär ökad medvetenhet om och förståelse för förhållandet mellan sig själv och andra. I detta sammanhang handlar mognad om att fördjupa befintliga relationer, känna större ansvar gentemot den andre, veta hur jag påverkar andra, alltmer förstå andra människors sätt att reagera etc.
/Flemming Olsen

Värdeplattform #1

Den standarddrivna plattformen

Att styras av externa normer. Fokus på integration – att ta de andra som utgångspunkt, att vara en del av de andra, att inte sticka ut från de andra

Tull och anpassning

  • Den anpassade och normstyrda personen
  • Tänker på att få acceptans och erkännande från andra
  • Grundläggande känslor är plikt, rädsla för att vara annorlunda och rädsla för det okända
  • Relationer med andra bygger på anpassning. Konformisten undertrycker konflikter, problem och egna känslor
  • Agerar enligt de normer som fastställts av andra och vilka som är vänner och vilka som är fiender (Vi och de andra)
  • Rädsla för att göra misstag och uttrycka förbjudna känslor (skam)

Plikt. Att inte framhäva och exponera sig själv, att hålla känslorna inombords, att undvika konflikter och att hålla saker hemliga. Att veta vad man kan och inte kan göra, att lyda. Att vara lydig och självbehärskad och inte vara en börda för andra. Acceptera det man får och vara blygsam och ödmjuk.

Plikt

Anpassning. Att vara trevlig i andras ögon och leva upp till deras förväntningar. Att vara artig och uppträda på ett snyggt och ordningsamt sätt. Att vara skicklig, vältränad och fri från fel. Hålla sig i form, inte sticka ut och inte ta ett steg åt sidan.

Anpassning

Värdeplattform nr 2

Den auktoritativa plattformen

Omfamna auktoritet och definiera dig själv som en ansvarsfull och självständig person. Fokusera på differentiering – att vara annorlunda än de andra och att ha ett självcentrerat förhållningssätt

  • Den vuxna, mogna och auktoritativa/ansvarstagande personen
  • Tänker på att leva upp till de mål, standarder och ideal som han/hon sätter upp för sig själv
  • Den grundläggande känslan är ansvar och frihet
  • Erkänner andras värde och söker relationer för att vinna något och/eller lära sig mer om sig själv
  • Agerar i förhållande till att vara användbar och hitta sanningen om sig själv i sina skillnader från andra
  • Rädsla för att inte kunna leva upp till sina egna normer (skuldkänslor)

Ansvar. Att ta ansvar för sig själv och andra, leva upp till sina egna mål och normer, vara kompetent och bemästra livet, förstå sig själv, sätta upp höga mål, sträva efter personlig utveckling, självförvaltning, vara kapten på sitt eget skepp, välja sina egna mål.

Fördelar

Fördelar. Att skaffa sig fördelar, se möjligheter, vara alert och påhittig, ta vara på alla möjligheter, konkurrera med andra. Sträva efter framgång och bli bäst inom sitt område. Resultat- och nyttosökande.

Ansvarsområden

Värdeplattform # 3

Plattform för dialog

Möta den andra personen som den är och utan förbehåll. Fokus på integration – att möta människor och knyta an till hela mänskligheten

  • Den humanistiska och relationsorienterade personen
  • Ser sig själv som en del av mänskligheten – den gemensamma mänskligheten
  • Grundkänslan är närhet, anknytning och kontakt med något som är större än en själv
  • Relationer till andra är meningsfulla i sig och bygger på djup, intimitet och dialog
  • Agerar i förhållande till att skapa balans och harmoni med sig själv och sin omgivning
  • Är inte rädd för att rädda mänskligheten från ondska och olycka

Insikt. Att träffa sina medmänniskor och hitta det man har gemensamt. Att tro på kärleken och kämpa för jämlikhet, respekt och tolerans. Att ha en djup insikt om både sig själv och den andre och lära genom reflektion. Att skapa djup vänskap och mogen kärlek.

Omsorg

Omsorg. Förstå och bry sig om den andre, känna empati och uppmärksamma den andre, lyssna, ta emot och delta. Att vara generös, välvillig och hjälpsam. Att tro på det bästa hos andra människor.

Insikter

Värdeplattform # 4

Plattformen för opinionsbildare

Att vara i kontakt med sig själv, sitt eget väsen och sin egen historia, att vara den man är och att söka tillfredsställelse och mening. Fokus på differentiering och integration, tänkande i helheter och sammanhang

  • Den holistiska och värdeorienterade personen
  • Beaktar sina egna och andras insikter om sig själva och sina livsvägar
  • Den grundläggande känslan är att det finns universella sanningar och värderingar. Allt är skapat av människan
  • I relationen är han/hon rådgivaren, livsvägledaren och den som osjälviskt vill att andra ska växa
  • Agerar i relation till att vara i kontakt med sig själv och sitt inre liv
  • Rädd för att inte kunna hjälpa människor och mänskligheten tillräckligt, för att inte kunna försvara de stora och universella värdena

Universalitet. Etiskt engagemang och ansvar för de stora och universella värdena rättvisa, fred, godhet och skönhet. Att hitta sitt sanna och autentiska jag, sin inre balans och visdom, och att hjälpa andra att växa. Att se helheten och intuitivt förstå helheten.

Autenticitet

Autenticitet. Det personliga perspektivet, din tolkning beror på din egen position, alla kan vara vad de vill, allt är lika värdefullt, individualism, öppet sinne, bryta gamla antaganden, hitta din unika talang, hitta din egen väg. Vem är jag och vart är jag på väg?

Universalitet

Integration

Utgå från centrum av dig själv

Differentiering

At tage udgangspunkt i andre

Integration och differentiering i IPA:s värdeanalys

Ett nyckelbegrepp för personlig utveckling, som både Ken Wilber och Robert Kegan – och därmed också Cook-Greuter – ser det, är motsättningen mellan differentiering och integration… Att utgå från sig själv eller att utgå från andra.

Enligt Robert Kegan är världen konstruerad genom relationer. Människor är i grunden sina relationer, och det avgörande pendelslaget i utvecklingen är rörelsen mellan integration – att vara som andra – och differentiering – att vara sig själv. Dessa två positioner hör ihop och kan inte skiljas åt, och personlig utveckling sker i dynamiken mellan de två skenbara motsatserna. De är den kraft som tar oss från ett stadium, från en position till nästa position. På vår resa genom livet utvecklar vi både oss själva, dvs. vi skapar vår personliga identitet och självuppfattning genom att se på världen inifrån och ut, OCH vi går in i och utvecklar relationer och lär oss därigenom att se på världen utifrån och in. En balanserad självkännedom kräver båda synsätten.

Pendelrörelse i IPA Värdeanalys

Detta är den grundläggande utvecklingspendeln. Och som vi skall se kommer detta pendelslag att vara en central del av den mer konkreta modell som ligger bakom utvecklingen av värdeanalysen.

En växande förståelse av oss själva i förhållande till människor och människor i förhållande till oss själva är alltså den centrala konfliktpunkten och den avgörande dynamon för vår utvecklingsväg. Utveckling och mognad som människa innebär alltid en ökad medvetenhet om och förståelse för förhållandet mellan mig själv och andra. Mognad är därför en fråga om självinsikt och självkännedom inifrån, men också en fråga om att fördjupa redan existerande relationer, känna större ansvar gentemot den andre, veta hur jag påverkar andra, alltmer förstå andra människors sätt att reagera, kunna genomskåda alltmer komplexa system, kunna tänka i paradoxer och polariteter, kunna hantera dilemman, etc.

Kontakta IPA Nordic: