De 4 huvudfaktorerna är mentala plattformar

Rekruttering, trivsel, fastholdelse & udvikling,

Högsta betyg

Vi skapar verktyg för att få organisationer i balans globalt

Världsklass sedan 1995

Metodfaktorer

Resultatfaktorer

Relationsfaktorer

Personliga
Tilväxtfaktorer

Metodologiska faktorer – det blå rummet

Fokusområden för blå områden

Systemorientering
Detaljorientering
Säkerhetsorientering

Hur uppfattar individen verkligheten? Hur konstrueras verkligheten? Hur tar vi oss från A till B på ett snabbt och effektivt sätt? Vilka är möjligheterna och begränsningarna i denna verklighet? Hur skaffar vi oss kunskap om världen?

Metodfaktorerna handlar om allt vi gör, bildligt talat, när vi sätter oss vid skrivbordet och mentalt organiserar verkligheten omkring oss för att lösa en specifik uppgift. Hur vi tänker innan vi agerar.

Vi etablerar en metod för hur vi angriper och bearbetar de uppgifter vi ställs inför.

Arbetslivsmotiv:
Ökad komplexitet och faktakunskap om världen inom ett begränsat område.

Arbetslivsroller:
Specialister, experter.

Underliggande känslomässigt motiv:
Trygghet och säkerhet.

Inlärning:
Genom ökad faktakunskap. Kunskap om.

Personer som känner sig hemma i det blå rummet föredrar ordning, regelbundenhet och stabilitet.

De trivs med tydliga ramar, klara regler och fasta strukturer. De är människor som föredrar att lösa uppgifter utifrån väldefinierad och exakt kunskap i ett känt och förutsägbart universum.

I det blå rummet trivs de i arbetssituationer där framgångskriterierna är tydliga, där saker och ting är under kontroll och där fakta- och yrkeskunskap är en viktig grund för att lösa uppgifter.

Performance factors – The red room

När vi tar det evolutionära språnget från vår komfort- och säkerhetszon i det blå rummet och ut i världen, tar vi med oss det bästa och mest användbara från den ”blå” perioden. Men det som en gång var ett självändamål blir nu ett medel för att sträva efter och uppnå större personliga livsmål.

Fokusområden för det röda rummet:

Prestationsmotiv – Självförtroende – Självständighet

Någon gång i livet växer behovet av och viljan att definiera sig själv som subjekt och framträda i sin egenart och skillnad från andra.

Vi behöver sätta upp mål, lära oss genom att pröva, testa vår vilja, prestera och utvecklas till en självständig och unik individ.

Vi måste definiera oss själva i förhållande till andra och sätta upp våra egna unika mål. Vi måste prestera och sträva efter att uppnå våra livsmål.

Motiv i arbetslivet:
Sträva efter att nå materiella mål och uppnå excellens.

Roller i arbetslivet:
Leverantör av resultat

Emotionellt motiv:
Självhävdelse

Lärande:
Genom att försöka. Få erfarenhet och personliga färdigheter.

Vem tar språnget?

Personer som har höga poäng på prestationsmotiv, självförtroende och autonomi känner sig hemma i det röda rummet. De är frihetssökande och står på en stark personlig och mental plattform som gör att de är väl rustade att ta sig igenom svåra, kritiska och utmanande uppgifter.

De har en inre drivkraft att ständigt utföra uppgifter bättre, snabbare och mer effektivt och de har en positiv syn på sig själva, sin förmåga och sina möjligheter.

Relationsfaktorer – Det gröna området

Fokusområden för grönområden

Social förståelse – Förtroende – Extroversion

Under hela vårt liv har vi varit tvungna att förhålla oss till och ingå i relationer med andra människor.

På vår livsresa inser vi (kanske) att för att kunna knyta an till andra i djupare relationer och kärlek, men också för att uppnå våra livsmål, räcker det inte längre med det vi lärt oss hittills. Hittills har vi i första hand fokuserat på oss själva.

För att komma vidare måste vi lära oss att sätta oss in i den andres situation, att ge den andre utrymme, att lyssna på den andre, att lyssna på andra för att förstå de sammanhang vi är en del av. Vi blir nyfikna på hur människor är, vad de tänker och känner, och vi inser att det hjälper oss att komma vidare i livet.

Arbetslivsmotiv:
Insikt i sociala processer som ett medel för att uppnå gemensamma mål

Arbetslivsroller:
Ansvar för alla relationella aspekter av de sammanhang där du är involverad

Emotionellt motiv:
Kärlek och livskvalitet i samspel med andra

Lärande:
Genom känslor. Insikt om både sig själv och andra människor. Att se och förstå den andre.

Vem tar språnget?

Personer som har höga poäng på social förståelse, tillit och extraversion känner sig hemma i green room.

De visar stort intresse för sina medmänniskor och ägnar mycket tid åt att sätta sig in i och förstå andras tankar, känslor och handlingar.

De är socialt nyfikna, öppna och toleranta, och genom sitt fokus på känslor och relationer har de byggt upp en grundläggande social kompetens.

Personliga tillväxtfaktorer – Det Gule Rum

När vi tar steget från grönt till gult utrymme lämnar vi de kända och testade mentala landskapen och ger oss ut på okänd mark.

Vi ger oss ut på en upptäcktsresa och vet inte vad som döljer sig på andra sidan horisonten. Vi prövar något helt nytt. Både utåt i form av nya handlingar, nya platser och nya situationer.

Och på insidan i form av att reflektera över vår existens och nå nya insikter och berättelser om vilka vi är och varför vi är här.

Fokusområden för det gula rummet

Intuition
Integritet
Inflytande
Insikt om sig själv (klarhet)

Vid något tillfälle reser vi (kanske) till okända trakter, korsar några av de kända gränserna, söker nya insikter och nya mål.

Vi gör detta utifrån en känsla av att vi har potential för mer. Vi drivs av nyfikenhet, magkänsla och en önskan om ultimat frihet.

Både inre och yttre faktorer och omständigheter kan utlösa en sådan rörelse. Vi bryter oss loss och ger oss ut på en resa mot det okända. Vi flyttar från det gröna till det gula rummet. Och vi lär oss genom reflektion och kritisk granskning av oss själva, våra handlingar och våra tankar.

Vi ser tillbaka och funderar över hela vår livsresa hittills, och vi blickar framåt mot något som fortfarande bara är antydningar och förnimmelser av något nytt.

Motiv i arbetslivet:
Att förändras för att uppnå högre mål

Roller i arbetslivet:
Förändringsagent

Emotionelt motiv.
Selvaktualisering og opfyldelse af sin livsmission

Læring:
Gennem refleksion, selvindsigt og erkendelse

Vem tar språnget?

Människor som har höga poäng på Intuition, Integritet, Inflytande och Klarhet känner sig hemma i det gula rummet.

De har den personliga och mentala friheten att förverkliga sin inneboende potential på många områden i livet.

De har en optimistisk tro på framtiden och dess möjligheter, de upprätthåller sin personliga integritet när deras karaktär och åsikter angrips och de har en önskan och vilja att söka inflytande i både sitt eget och andras liv.

Färdigställande

Vissa människor går igenom denna livs- och utvecklingsresa från det blå rummet hela vägen till det gula rummet flera gånger under sitt liv.

Som människor kan vi hamna i en situation där vi behöver tänka om hela vårt liv på ett helt nytt sätt. Det kan handla om att börja ”från scratch” och få en helt ny förståelse för hur världen är organiserad. Genom att förändra den kunskapsbas vi står på kan vi också behöva förändra vårt sätt att uppleva och uppfatta verkligheten. Från denna nya position kan vi mycket väl behöva ompröva oss själva på andra mentala plattformar. Se på vårt ego på ett nytt sätt, ingå i nya och annorlunda relationer och ställa oss nya frågor om vad livet egentligen handlar om.

Steen Wæver Poulsen
CEO & Owner of IPA Nordic

Kontakta IPA Nordic